Malaysia Telah Siap Untuk Berperang Dengan Indonesia

Artikel terkait : Malaysia Telah Siap Untuk Berperang Dengan Indonesia

PERANG: Malaysia Siap Berperang dengan Indonesia
Laporan Wartawan Tribun Batam, Iman Suryanto
POSMETRO - Netizen Indonesia khususnya Batam, dikejutkan ada sebuah situs dan blogger yang menyatakan kesiapan malaysia siap berperang melawan indonesia.

Pernyataan itu, terdapat dalam pada laman http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T49VFI6878EN7BD4O/p2. Setelahnya, kembali muncul sebuah laman yang berisi hinaan dan cacian yang sama dilayangkan masyarakat Malaysia terhadap Indonesia dalam situs http://indonbodoh.blogspot.com.

Isi laman ini tentang fakta dan penghinaan yang sangat memprihatinkan bagi warga Indonesia.

Bahkan, laman ini sudah mulai banyak beredar dikalangan pengguna BlackBerry Messenger (BBM) di Kota Batam.

"Sampaikan dan teruskan terus pesan ini hingga  sampai ke Presiden SBY. Jangan liburan ke Malaysia, jangan sekolah ke Malaysia, jangan berobat ke Malaysia!!!!," demikian sejumlah petikan pesan yang beredar melalui BBM.

Pulau Sumatera Diklaim Malaysia
Ini topik yang lagi ramai di forum diskusi topix.com. Di forum berlabel "Malaysia Forum", satu posting dari Mohd Am (Kuching, Malaysia) diberi judul kontroversial "Sumatera itu Milik Malaysia".


Mengapa begitu? Mohd Am memberi argumen berikut:

"Nama �Johor� berasal dari perkataan Arab, jauhar yang bermaksud batu permata. Sebelum nama Johor dipakai, kawasan dari selatan sungai Muar hingga ke Singapura dikenali sebagai Ujung Tanah diambil sempena lokasinya di penghujung sememanjung Tanah Melayu.

Bukan sekadar itu, Johor juga merupakan penghujung paling selatan daratan Asia. S
ejarah Johor moden bermula seawal abad ke-16 setelah pembukaan sebuah negeri baru oleh Sultan Johor, anak kepada Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir kerajaan Melayu Melaka yang melarikan diri dari serangan Portugis.

Kerajaan Johor berjaya mengembangkan ekonominya dan menjadi kuasa politik terpenting sesuai dengan lokasinya di laluan perdagangan timur-barat.

Di zaman kegemilangan Johor, negeri ini pernah menjadi sebuah empayar besar yang mana kekuasaannya mewarisi sebahagian jajahan takluk Melaka.

Empayar Johor termasuklah sampai ke Terengganu di semenanjung, kepulauan Riau-Lingga dan sebahagian pantai timur Sumatera.

Bagaimanapun, Johor gagal membebaskan Melaka biarpun telah berperang dengan Portugis selama 130 tahun sepanjang penjajah itu menguasai Selat Melaka."



Ia melanjutkan:

"Berdasarkan fakta historik ini adalah jelas bahwa Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera itu adalah Jajahan Johor.. iaitu Malaysia sekarang..

Jadi sumatera itu harus balik kepada asalnya iaitu termasuk dalam provinsi Johor Malaysia..tetapi penjanjian inggeris-belanda telah memecahkan kawasan jajahan Johor iaitu Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera.."

Dikecam
Postingan Mohd Am (Kuching, Malaysia) diberi judul kontroversial "Sumatera itu Milik Malaysia" di forum diskusi topix.com di kanal "Malaysia Forum" mengundang ribuan komentar.


 Diposting pertama kali 12 Desember 2010, klaim kontroversial Mohd Am, sampai berita ini ditulis, mengundang 11,149 komentar.

Seperti diberitakan Tribunnews.com, Mohd Am menguraikan "fakta historis" kaitan Kerajaan Johor dengan Sumatera.

Lalu ia menyimpulkan, "Jadi Sumatera itu harus balik kepada asalnya iaitu termasuk dalam provinsi Johor Malaysia."

Tentu saja, postingan Mohd Am mengundang pro-kontra. Salah satu yang tidak setuju adalah seseorang yang memberi namanya sebagai "malon-malon anjing".

Ia menulis: "klo sumatera milik malaysia tetapi malaysia adalah milik indonesia pada akhirnya sama aja lon lo ga punya tanah haha."

Mohd Am menjawab, "Jadi harusnya sumatera itu bergabung balik ke Malaysia.. sumatera juga pingin merdeka dari Indonesia kerana bentrokan etnis dan SDAnya diambil oleh Pulau Kecil Jawa.. Sumatera itu bisa dijadikan markas untuk menyerang pulau Jawa kiranya perlu.."

[SUMBER: Tribunnews.com]

Artikel muslimnetwork2u Lainnya :

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © 2015 muslimnetwork2u | Design by Bamz